Shiatsu betekent letterlijk vingerdruk en wordt ook wel acupressuur of drukpuntmassage genoemd.
Shiatsu-therapie is een vorm van manuele therapie die bestaat uit het geven van druk (met behulp van duimen, vingers en handpalmen,) rotaties en manipulaties om zodoende een slecht functioneren van de inwendige organen te corrigeren, de gezondheid te bevorderen/handhaven en een groot aantal ziekten te behandelen.

Shiatsu is te vergelijken met acupunctuur, maar er wordt niet met naalden gewerkt. De achtergrond van Shiatsu en acupunctuur ligt in de Traditionele Chinese Geneeswijze. Deze geneeswijze gaat ervan uit dat je niet de ziekte, maar de zieke persoon moet behandelen en dat niemand in een hokje geplaatst kan worden. Er wordt vaak gewerkt op de energiepunten en energiebanen (meridianen).

Shiatsu is een holistische therapie, wat wil zeggen dat lichaam en geest als een geheel benaderd worden. Niet alleen het aangedane gebied wordt behandeld, maar bij het stellen van de diagnose wordt ook rekening gehouden met de achtergrond en levensstijl van de betrokkene.

Voor welke klachten is Shiatsu geschikt?

De hieronder staande klachtenlijst is maar een kleine opsomming. Indien u andere klachten heeft en wilt weten of Shiatsu voor u kan helpen, neem dan contact met me op.

• rugklachten
  • nek- en schouderklachten
  • gewrichtspijnen
  • slapeloosheid
  • depressie, onrust
  • hoofdpijn
  • vermoeidheid, stress, burn-out
  • menstruatieproblemen
  • zwangerschapsklachten
  • overgangsklachten
  • spijsverteringsproblemen
  • RSI, tenniselleboog, golfarm
  • buik- en darmklachten
  • niet lekker in je vel zitten
  • eczeem, astma, hooikoorts

In principe kan Shiatsu bij allerlei gezondheidsklachten worden toegepast waarbij de energie balans verstoord is.

Shiatsu is geen vervanger voor de reguliere geneeskunde, maar kan daar wel goed mee samen gaan.

Effecten van Shiatsu kunnen zijn:

Verzachten: verlichting van pijn, verruiming van de bewegelijkheid en verbetering van organische functies

Herstellend: gericht op herstel van de aandoening en van de energiebalans. Shiatsu bevordert het zelfgenezend vermogen van het lichaam. Dit stimuleert tevens het proces van het bewust worden en verantwoording nemen voor de eigen gezondheid.

Preventief: door herstel van de energiebalans, waardoor de organen beter gaan functioneren, kunnen klachten voorkomen worden. Een verstoring van de energie wil nog niet zeggen dat iemand ziek is, maar kan als voorstadium van ziekte gezien worden (preklinische fase).